Sluta blogga!

2012-07-28 @ 13:53:24 Kommentarer (2)

Jag har funderat och funderat tills jag kom fram till att lägga ner bloggandet. Eller åtminstone att blogga "offentligt". Jag skriver inte ofta och jag får noll respons när jag väl skriver om något speciellt eller ställer en fråga och då tappar man lusten helt enkelt. Jag kommer att lösenordsskydda bloggen och ha den kvar så länge tills jag hunnit gå igenom vissa inlägg och spara dem och så fortsätter jag blogga privat lite då och då. Kanske jag gör en sån där bloggbok som det har snackats om en del. Lösenordet kommer jag att ge till min familj så de kan gå in och läsa. Jag tänker speciellt på min pappa som bor i Finland och följer bloggen. På så sätt kan han fortsätta att ha koll på vår vardag och jag kan skriva mer personligt och lägga ut fler personliga bilder. Så detta är nog mitt sista inlägg som "offentlig blogg" och jag tackar alla er som följt mig under denna tid! Man vet aldrig ifall jag tar bort lösenordsskyddet i framtiden eller ifall jag startar en ny blogg där jag koncentrerar skrivandet på något annat än min vardag, men då får ni helt enkelt försöka hitta den bloggen på något sätt :) På återseende! (kanske)

En dag bland djur och karuseller

2012-07-25 @ 23:48:46 Personligt 2012 Kommentarer (0)
Dessa bilder kommer lite sent, men bättre sent än aldrig ;)

Upptagna dagar

2012-07-21 @ 19:07:01 Kommentarer (0)

Det har varit väldigt dålig uppdatering från min sida under de senaste dagarna men det är för att vi utnyttjat dessa fina dagar ordentligt. Ett besök på Parken Zoo, ett besök på badet i området och umgåtts med vänner är några saker vi gjort. Har även jobbat ett pass och det har inte blivit mycket av de under den senaste månaden. Idag gjorde vi det sistnämnda då vi spenderade eftermiddagen hos Petra och Luna där barnen fick bada pool och ha kul :) Bilder från Parken Zoo dyker upp vid ett annat tillfälle. Nu är det annat på G :)

Självplock

2012-07-17 @ 19:20:05 Kommentarer (0)

Igår och idag hade vi fint väder men just igår fick vi knappt någon nytta av det pga att min svägerska födde en liten välskapt pojke och vi satt barnvakt åt hennes andra två barn. Eftersom att vi inte visste när pappan skulle hämta barnen så var det ingen idé att åka någonstans så vi höll oss här i närheten. Men idag har vi spenderat en stor del av dagen utomhus. I eftermiddags åkte vi iväg och plockade jordgubbar. Tre av oss plockade och den fjärde tog hand om ätandet :) nu är nästan 5kg gubbar rensade och mestadels av dem är frysta. Blir en massa goa pajer och annat med jordgubbar den närmsta tiden :)

Marhaba Royal Salem Beach

2012-07-15 @ 10:29:27 Tunisien 2012 Kommentarer (0)
När man kommer ut genom lobbyn så möts man av denna syn. Underbart!

Vår del av hotellet.

Alla gångar kring hotellet såg ut ungefär såhär. Det var en labyrint under de första dagarna tills man lärde sig vilken väg man skulle ta.

Till och med skyltar behövdes för att folk skulle hitta :)

Utsidan av första hotellet som man kommer till.

Vi bodde på hotell Marhaba Royal Salem Beach som är en del av tre hotell med samma namn på samma område. Skillnaden är ordet Beach i slutet som vi hade och det är pga avståndet till stranden.

Hotellet ligger ungefär i mitten mellan Sousse centrum och Port el Kantaoui vilket har både för- och nackdelar. Vissa taxibilar ville inte köra oss varken till det ena eller andra då det var för nära och det var alldeles för långt att promenera sträckorna dagtid då solen stekte på. Men det var ett lugnt kvarter, långt från festandet och utelivet vilket passar en barnfamilj bra.

Vi valde enbart frukost som tillval då vi tänkte att vi skulle äta mat i Sousse centrum istället, men när det kommer till detta hotell så borde vi valt all inclusive då alla restauranger låg en bit bort. Fanns bara en liten mat/souvenirbutik precis utanför. Så varje gång vi skulle gå ut och äta var vi tvungna att promenera genom hela hotellområdet och ta en taxi. Några gånger åt vi middag på hotellet och då hade vi en stoooor buffé med förrätter, varmrätter och efterrätter vilket kostade oss cirka 200 kr för hela sällskapet då barnen fick äta gratis. Dyrt för att vara i Tunisien men billigt i Sverige :)

Man behöver inte bege sig utanför hotellområdet för att promenera runt då det finns en massa små stigar runtomkring. Det är som en stor labyrint som man måste ta sig genom för att upptäcka allt som hotellen har att erbjuda. Bl.a tennisbana, minigolf och lekpark finns ifall man vill göra annat än att bada och så finns ju även Bamseklubben för de som är intresserade :)

Slutsatsen är att jag kan absolut rekommendera detta hotell, men välj gärna all inclusive pga avståndet till andra restauranger. Poolområdet är underbart och rummen är väldigt bra. Läs gärna tidigare inlägg om vår upplevelse som finns under kategorin Tunisien :)

Upptäckarhuset

2012-07-14 @ 12:16:00 Personligt 2012 Kommentarer (0)

Barnen handlar inne i låtsasbutiken :)

Äntligen!!

2012-07-12 @ 21:22:00 Studier Kommentarer (1)

Tredje gången gillt!! Jag kom in på sjuksköterskeprogrammet i höst och ni kan ju gissa hur glad jag är! Det var nog poängen från högskoleprovet som gav mig chansen då betygen inte räckt till de andra två gångerna. Så om tre år finns det en sjuksköterska i familjen och jag kan äntligen börja planera framtiden litegrann. Nu hoppas jag bara att allting går bra med utbildningen med tanke på att jag har två barn att ta hand om också. Men det gör det säkert också :)

Gator och annat i Sousse.

2012-07-11 @ 12:53:36 Tunisien 2012 Kommentarer (1)
Port el Kantaoui. Lite mer "turistigt" och rent, därmed även dyrare.

Medinan. Här kan man hitta allt möjligt och även bli lurad på pengar.

En gata inne i Sousse. En väldigt vanlig syn.

På denna gata bor Salahs farbror. Promenerade runt huset och sen gick det inte mer. Tror att det var cirka 47 grader varmt vid detta tillfälle. I skuggan alltså.

Jag visste att det skulle vara smutsigt på gatorna i Tunisien och att standarden inte är likadan som i Sverige. Jag fick höra att det verkligen stinker av avgaserna och att säljare inne i Medinan och i Souken skulle nästan dra i en för att få sålt på sina saker. Man skulle få se herrelösa hundar och katter i varenda hörn.
Men nu när jag varit där så kan jag säga att det jag fick höra var lite mer överdrift än sanning och så kan det ju även vara så att även Tunisien har ändrats med tiden.

Ja, det var smutsigt på gatorna men inte så att det störde mig i alla fall. Under de första två dagarna gick jag runt med skräp i handen för att hitta papperskorgar, men efter ett par dagar slängde jag det på marken precis som alla andra.
Avgaserna var inte så himla farliga. Ja, det luktade illa på vissa ställen där det var mycket trafik men inte så att jag fick huvudvärk som jag först trodde.
Säljarna drog inte i mig överhuvudtaget och det enda var att de ropade "Madame" hela tiden men gav upp när man lyfte upp handen och sa "No thank you". Det kan ju också ha hjälpt lite att jag hade Salah med mig som ibland fick säga till på arabiska. Hade jag varit där med en svensk kompis så hade det kunnat vara annorlunda.
Vi såg hundar som grävde i sopor efter mat och de var smala och smutsiga. Men vi såg inte så många som jag trodde att vi skulle få se. Och då gick vi ändå runt i områden där lokalbefolkningen håller till och inte enbart runt turiststråken. Katter var de värre med. Vart man än satt och åt så var de där och tiggde mat. Även hotellet hade en katt som de gav vatten och mat till. Den bodde i trappuppgången bland alla lånevagnar och blev väl omhändertagen av alla turister.

Folket i Tunisien är oftast trevliga. Några rötägg hittar man ju överallt men i överlag var de mycket trevligare och öppnare än svenskar. Vart vi än gick så fanns det alltid någon som klappade Isra eller Eya på huvudet och lekte med dem. Speciellt servitörerna i alla restauranger. Öppenheten började direkt på planet där alla tunisier började prata hejvillt med alla medan svenskarna vred på sina huvuden och inte ville vara sociala alls. Och detta gäller såklart inte allihopa men de flesta.

Så nu har jag fått en egen bild av Tunisien och jag kan ärligt säga att jag gillar Sousse trots att staden även har sina nackdelar. Vi ska försöka åka dit lite oftare från och med nu och uppleva ännu mer av fina Tunisien!

Vad har hänt med mina ungar?

2012-07-10 @ 20:27:00 Personligt 2012 Kommentarer (1)

Jag vet inte riktigt vad som hänt våra ungar, om det är någon typ av överskottsenergi som de drabbats av eller annat. De är verkligen överallt och busar. Springer runt som små galningar och tar sönder både det ena och det andra. Vi var iväg till Marieberg en jättesnabbis nu på kvällen och de var galningar! Känns ju pinsamt att gå ut med dem såhär och andra måste ju tro att vi inte har någon typ av uppfostran till barnen.. De brukar faktiskt inte vara riktigt såhär busiga och olydiga som de varit i några dagar nu. Har många gånger stött på busigare barn och märkt att mina inte är så himla farliga som jag ibland tycker och tror. Jag hoppas att de snart lugnar ner sig för annars lär jag väl snart få magsår eller nåt :/

Semestertider

2012-07-10 @ 15:32:04 Personligt 2012 Kommentarer (0)
Vi har tre veckor kvar av vår gemensamma semester och det känns som att tiden bara regnar bort. Innan semestern så planerade vi in en massa saker som vi ville göra men än så länge har vi bara hunnit med en av alla saker, nämligen resan till Tunisien.

En sak får vi helt klart stryka från listan och det är en tripp till Skara Sommarland. Ingen idé att åka iväg dit när det inte ens är varmt i luften. Men ett besök på Parken Zoo borde vi kunna få till och så fort väderprognosen visar en någorlunda fin dag så kör vi!

Men nu har jag lite andra saker också att tänka på än bara semester och det är att jag får mitt första antagningsbesked på torsdag då jag får veta hur jag ligger till. Jag håller såklart mina tummar otroligt hårt för att jag ska komma in på den utbildningen jag vill komma in på! Jag hoppas verkligen att reslutatet från högskoleprovet räcker till.
Sen ska även min fina svägerska föda vilken dag som helt och jag längtar verkligen att få se lilla skatten sen när han bestämmer sig för att se världens ljus. Måste ta mig en tripp till Marieberg för att köpa lite barnkläder att ha med när jag ska träffa honom för första gången.

Bjussar på denna svettiga bild från en restaurang i Sousse som heter La Fiesta. Det var den enda dagen jag hade utsläppt hår i Tunisien. Satte upp det så fort vi kom tillbaka till hotellrummet för att slippa svetten i nacken haha

Flagat färdigt

2012-07-08 @ 10:30:00 Personligt 2012 Kommentarer (0)

Resan till Tunisien var min första resa till ett soligt land. Jag har bara rest till Paris och Finland förut. Jag trodde absolut inte att jag kunde bli brun men det kunde jag visst göra. Solen var så stark att jag brände axlar och rygg trots hög solskyddsfaktor. Nu har jag nästan flagat färdigt i ryggen och det bruna börjar försvinna från huden. Och här i Sverige har man knappt chansen att behålla färgen då det är så dåligt väder. Vill tillbaka till mitt Tunisien där solen skiner och folket likaså!

Bada bada bada!

2012-07-06 @ 22:00:07 Tunisien 2012 Kommentarer (0)

Stranden vid vår hotell var inte sådär jättebra då det fanns en massa sjögräs (heter det så?) vid vattnet och man fick nästan hoppa över allting för att komma åt vattnet. Men gick man bara cirka 100-200 meter bort så vart det direkt mycket bättre.
Vågorna var väldigt höga vissa dagar och barnen tyckte inte sådär jättemycket om det. Men att leka på stranden med sandleksaker var nästan lika kul som att bada så de nöjde sig med det.

Vi spenderade mycket tid vid poolerna och båda barnen älskade det! En av poolerna var saltvattenpool med vatten direkt från havet och det var den vi spenderade mest tid vid. Det var dock inte roligt när man fick vatten i ögonen då det sved som fasiken eller när man råkade få lite på läpparna då det smakade så otroligt salt. Men det var bara under den första dagen som barnen la märke till det, men efter det gick det jättebra.

Salah tog sig en tur upp i himlen under den sista dagen och Eya var så ledsen för att hon inte fick följa med. "Jag får aldrig flyga till himlen med baba" sa hon. Men även om hon skulle fått följa med då hon ändå var tillräckligt stor för det så ville vi inte att hon skulle göra det då hon skulle blivit väldigt rädd. Hade hon fått panik där uppe så kan man inte direkt avsluta allt. Men nästa år, kanske.

Rummet i Sousse

2012-07-05 @ 22:58:09 Tunisien 2012 Kommentarer (0)

- vaknade mitt på natten och såg detta. Var tvungen att ta kort innan jag kunde somna om.-

När vi kom fram till hotellet så sa jag till Salah att jag hoppades på ett rum med havsutsikt och det var precis det som vi fick. Och dessutom så hade vi världens största balkong (med världens minsta bord haha) där vi satt och drack kaffe på kvällarna efter att barnen lagt sig.
Det blåste rätt rejält på balkongen men varenda kväll vid tio-tiden blev det vindstilla. Endast några få vindpustar kunde man känna lite då och då.

Som ni kan se på sista kortet, om ni tittar noga, så fanns det fiskare på stenklipporna i havet varenda natt. Vid midnatt när det var som mörkast så kunde man se små ljusglimtar av ficklamporna som de använde bl.a för att kommunicera med varandra. Och samtidigt hörde man ljudet av syrsorna och vågorna i havet. Underbart!

Vår städerska var helt underbar och gjorde så fint inne hos oss varenda dag. Det enda jobbiga med de fina blommorna var att man fick plocka bort dem varenda gång :P

Hemma igen

2012-07-05 @ 09:43:32 Tunisien 2012 Kommentarer (0)
Igår kom vi hem efter en helt underbar vecka i Tunisien! Åh längtar redan tillbaka dit!
Vi har badat, upptäckt både Sousse och Port el Kantaoui och så har jag äntligen fått träffa en del av älsklingens släkt.
Barnen njöt av vistelsen och Eya säger att hon vill tillbaka om en vecka :)

På dagarna hade vi cirka 35-40 grader varmt vid hotellet men inne i Sousse och i M'saken (där släkten bor) var det cirka 40-45 grader.
Ingen av oss blev dålig i magen, tack och lov för det, och jag brände axlarna rejält så jag flagar. Och ändå använde jag solskydd. Trodde inte att jag kunde bli brun men det kan jag tydligen, armarna är ett gott tecken på det :)

När nästa resa dit blir av vet jag inte, men det lär inte dröja alldeles för länge i alla fall :) bilder och sånt kommer sen!